Obesity News
Jaká je realita „hubnoucích“ reality show

Jaká je realita „hubnoucích“ reality show

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Hubnoucí reality show patří jistě mezi hlavní fenomén poslední „mediální“ doby. V časopisech, novinách a hlavně v televizi se za pozornosti milionů diváků pokouší zhubnout „vyvolení“ jedinci. Pro někoho je hlavní motivací účasti v takovém pořadu moment dotknutí se slávy, pro jiného zase poslední možnost, jak začít hubnout.

Samotné téma hubnutí je pro média jistě zajímavé. Dalo by se říci, že sledovanost je téměř zaručena. Vždyť nadváhou a obezitou u nás trpí přes 58 % dospělé populace. Během našeho života se 90 % z nás setká s obdobím, kdy se ocitneme v kategorii nadváhy a začneme uvažovat o snižování hmotnosti. Dlouhodobé a opakované neúspěchy nás často vedou k vyhledávání netradičních či dokonce alternativních postupů, které sice mohou u některých jedinců vést ke snížení hmotnosti, ale jejich úspěšnost je celkově významně menší než u standardních postupů.

Televizní hubnutí mnohdy končí s pořadem

Sám mám ve své ambulanci několik pacientů, kteří se účastnili různých hubnoucích soutěží v novinách, rozhlasu či televizi. Hlavní motivací těchto lidí je nejčastěji představa, že před tolika diváky to přece „nezabalí“. Ve skutečnosti je tomu bohužel jinak. A mnohdy tak, že ti, kteří byli během svého zveřejňování v redukci kilogramů úspěšní, po zhasnutí kamer a ukončení svého mediálního příběhu velmi často začnou rychle přibírat v rámci typického jo-jo efektu. Vždyť po informacích, např. o tom, jak se vítězům těchto show nadále daří v hubnutí, není po skončení pořadu nikde vidu ani slechu. A o nějaké opravdové statistice či korektním vyhodnocení už vůbec nemůže být řeč. Důvody si jistě domyslíte sami.

Bylo by proto vhodné se, ještě před vstupem do takovýchto mediální show, poradit s klinickým psychologem, zda pro vás tento krok může mít dlouhodobý efekt, či nikoliv.

Sledujte trend svých redukčních pokusů

PROČ MÉDIA PRACUJÍ S KONCEPTEM HUBNUTÍ?

Jistě také proto, že nadváhou či obezitou u nás trpí přes 58 % dospělé populace a celých 90 % z nás zažije během života období, kdy se ocitneme v kategorii nadváhy a začneme uvažovat o snižování hmotnosti.

V každém případě platí, že úspěšnost redukčního režimu byste neměli hodnotit jen podle počtu shozených kilogramů. Daleko významnějším údajem by mělo být to, jak dlouho jste hmotnostní pokles udrželi, resp. jak dlouho redukční pokus trvá. Čím delší je totiž trend snižování hmotnosti, tím větší je šance, že ke změně životního stylu přivyknete a zásady zdravějšího stylu přijmete za sobě vlastní.

Dále platí, že není žádnou ostudou pomoci si ke snižování hmotnosti léky. Důležité je však mít na zřeteli, že volně prodejné preparáty nejsou, až na pár výjimek, léky. Vždy byste měli vědět, zda má konkrétní lék ověřené účinky, a rozumět mechanizmu, jakým funguje. Rozhodně nezapomínejte, že zákon zachování energie existuje a že bez vaší aktivní snahy žádný lék na hubnutí fungovat nebude.

Toto všechno si snažte připomínat vždy, když vám budou usměvavé tváře v médiích slibovat „zaručený“ úspěch v podobě bezpracného hubnutí. Všímejte si také toho, kdo tyto „zázračné“ prostředky na hubnutí propaguje a jak se jeho váha mění v čase. Několik známých osobností českého šoubyznysu budiž toho příkladem.

Věřím, že Obesity NEWS stále rozšiřují vaše hubnoucí obzory a tak vám pomáhají se v této ne zcela jednoduché problematice orientovat. Budeme rádi za každou připomínku, kterou od vás dostaneme.

Přečteno:  7499×

Vyšlo:  24. 3. 2010

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Ostatní články

 
© Aleš Krupička 2007–2018