Obesity News
Sladké mámení aneb úvod do světa sladidel

Sladké mámení aneb úvod do světa sladidel

Dnešní doba je charakteristická tím, že mnoho z nás chce žít zdravě. Tomu samozřejmě podřizujeme i náš jídelníček. Ve snaze o redukci několika kilogramů přestáváme velmi často používat klasický bílý cukr a snažíme se ho nahradit jinými alternativními sladidly. Avšak ne vždy je naše volba ta nejlepší.

Mnozí z nás sladí medem v domnění, že má méně kalorií než klasický cukr. Med je jistě potravina hodnotnější než klasická sacharóza, ale co se týče počtu kalorií, je na tom stejně jako bílý cukr.

Odvyknout sladké chuti

Pokud patříte mezi diabetiky či obézní pacienty, vězte, že je jedno, zda užíváte rafinovaný či přírodní, řepný nebo třtinový cukr, přírodní sladidla typu melasa, med, javorový sirup, sirup z agáve, rýžový sirup atd. Kalorická hodnota je u všech těchto sladidel vysoká (v rozmezí 1200–1700 kJ/100 g), a tudíž mohou přispívat k nadváze či obezitě. Proto diabetici i obézní by se těmto sladidlům měli snažit vyhýbat. Nejrozumnější by bylo sladké chuti odvyknout. Ostatně pokud se z jídelníčku tato kalorická sladidla vyloučí (stejně jako další potraviny s vysokým glykemickým indexem), předejde se kolísání glykemie a následně by nemělo docházet ani k nepřekonatelným chutím na sladké.

Nekalorická umělá sladidla

Další variantou, se kterou se v praxi často setkáváme, je ta, že pacienti začnou na doporučení lékaře užívat umělá sladidla, avšak ne vždy volí ta správná – tj. nekalorická. Typickým příkladem je užívání sorbitu, který je stejně kalorický jako klasický cukr. V našem článku bychom vás rádi seznámili se sladidly, která jsou dostupná na našem trhu. Přesto by obézní diabetici měli dát přednost nekalorickým umělým sladidlům.

Pokud jste zásadními odpůrci umělých sladidel, zkuste sladit fruktózou. Ta, přestože má kalorickou hodnotu stejnou jako cukr, je o 40 % sladší, takže do potravy jí může být přidáváno méně a tím lze vykázat až o 40 % menší kalorickou zátěž oproti cukru o stejné sladivosti. Kromě toho má nízký glykemický index (32), nezpůsobuje tedy velké výkyvy glykemie. A navíc – jako bonus – se nepodílí na vzniku zubního kazu. Maximální denní dávka fruktózy by neměla překročit 45 g, jinak může způsobit průjmové potíže.

Zázrak se jmenuje stévie

Na závěr ještě zmiňme přirozeně sladkou rostlinku s názvem stévie. To je opravdový zázrak přírody, kterého bychom měli jistě využít. Jen musíme upozornit, že z nepochopitelných důvodů není v současné době v EU použití stévie jako sladidla oficiálně povoleno (na internetu se nicméně dá koupit i u nás), ale doufejme, že nakonec zvítězí zdravý rozum nad jinými zájmy a i u nás se rozšíří, podobně jako např. v Japonsku, kde je nejpopulárnějším nekalorickým sladidlem s tržním podílem 40 %.

Přečteno:  11304×

Vyšlo:  13. 12. 2007

Poslat článek: e-mailem

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018