Obesity News
Ovoce na vánoční stůl

Ovoce na vánoční stůl

MUDr. Jitka Housová, Ph.D.

Se sezonním letním ovocem jsme se již museli rozloučit, nicméně obchody jsou stále plné pro nás typického zimního ovoce. A jelikož by ovoce mělo být pevnou součástí našeho jídelníčku, přinášíme vám přehled nejčastějšího zimního ovoce.

Citrusové plody

Všechny citrusové plody se obecně hodí do redukčního jídelníčku, jelikož mají relativně nízkou energetickou hodnotu. Nutné je jen jejich dužinu pořádně rozžvýkat. Pojďme se podívat na ty nejznámější citrusové plody, mezi něž bezpochyby patří pomeranče, mandarinky, grepy a citrony.

Citrony – jejich pravlastí je jihovýchodní Asie na rozhraní Indie, Barmy a Číny a jsou plodem citronovníku (Citrus limon). Do Evropy se dostaly v 1. století v době římského impéria. Ve 100 g citrony obsahují 0,3 g tuku, 0,4 g bílkovin, 5,8 g cukrů a 4,3 g vlákniny. Dále velké množství kyseliny citronové (45–50 mg ve 100 g) a přibližně kolem 87 % vody. Jejich obsahem jsou také biofl avonoidy, pektin, provitamin A, vitamin B a cca 3 % sacharidů. Jsou zdrojem minerálů, jako např. vápníku, draslíku, fosforu, hořčíku, železa a zinku. 100 g citronové šťávy obsahuje asi 300 mg vitaminu C, přičemž stejné množství šťávy i s dužinou dokonce až 500 mg. Energetická hodnota 100 g citronů je 109 kJ.

Grapefruity – neboli Adamova jablka pochází z karibských ostrovů Antily a jsou plodem citroníku největšího. Zajímavé je, že dodnes není přesně objasněno, kdy se grepy začaly pěstovat. Ví se ale, že první setkání Evropanů s tímto ovoce se datuje do 17. století. Grepy si získaly věhlas i oblibu jako ovoce pro zdraví neobyčejně prospěšné, např. se ukázalo, že pomáhají při hubnutí. Ve 100 g obsahují grepy 0,2 g tuku, 0,3 g bílkovin, 6 g cukrů a 1,6 g vlákniny. Z minerálů pak obsahují draslík, sodík (pouze 0,5 mg ve 100 g), vápník, hořčík, trochu železa (0,3 mg ve 100 g), fosfor a další látky. Jako každé citrusové ovoce obsahují i grapefruity značné množství vitaminu C (25–30 mg ve 100 g dužiny) a rovněž něco vitaminů skupiny B. Energetická hodnota 100 g grapefruitů je 105 kJ.

Mandarinky – pochází z Asie a jsou plodem rostliny Citrus reticulata. V Evropě a v Americe se pěstují od poloviny 19. století. Do Evropy je přivezli Angličané ve třicátých letech 19. století a říkali jim „mandarine orange“ neboli mandarínský pomeranč, zdůrazňujíce tak jejich výjimečnost. Podle jiných historických pramenů byly mandarinky poprvé vypěstovány na ostrově Mauricius, který byl domorodci nazýván Mandara, odkud měl být odvozen název pro mandarinku. Tyto plody jsou bohatým zdrojem vitaminu C a dále obsahují 0,2 g tuku, 0,6 g bílkovin, 7,2 g cukrů a 2,1 g vlákniny. Energetická hodnota 100 g mandarinek je 134 kJ.

Pomeranče – patří mezi nejrozšířenější citrusové plody. Používají se do šťáv, marmelád nebo se přímo konzumují. Jejich pravlastí je jihovýchodní Asie na rozhraní Indie, Barmy a Číny. Do Evropy se pomeranče poprvé dostaly přes Maury obývané Španělsko. Pomeranče jsou bohaté na vitamin C, betakaroten a dále obsahují vitaminy B1, B2 a B6. Z minerálů obsahují draslík (200 mg/100 g), sodík (3 mg/100 g), vápník (33 mg/100 g), železo (0,4 mg/100 g) a měď (0,08 mg/100 g). Energetická hodnota 100 g pomerančů je 155 kJ.

Tip našich babiček: Nasušenou kůru z pomerančů lze dobře využít jako odpuzovač molů ve vašem šatníku.

Pomelo – je stále zelený strom a stejnojmenný velký citrusový plod (Citrus grandis). Tento plod má skutečně málo kalorií, neobsahuje sodík a naopak je zdrojem velkého množství draslíku a vody. Pěstuje se hlavně v americkém státě Kalifornie, v Číně a Mexiku. V Evropě se pěstuje ve Španělsku, ale v daleko menší míře. Pomelo se konzumuje syrové bez slupky, také jako příměs do jiných pokrmů. Kůra se používá v čínské kuchyni. Pomelo obsahuje železo a vitaminy A a C. Energetická hodnota 100 g pomela je 188 kJ.

Ostatní ovoce

Avokádo – plod, který připomíná naši hrušku, pochází z Jižní Ameriky. Španělé jej později převezli na ostrovy v Atlantiku, do západní Indie a na Kanárské ostrovy. Tam bylo pěstováno jen jako podřadná plodina. Až na začátku 20. století přišli odborníci v Kalifornii na potenciál pěstování avokáda. Tyto plody jsou bohatým zdrojem vitaminů E a B6 a minerálů, jako je draslík a hořčík. 100 g avokáda obsahuje 23,5 g tuku (má až 15 % přirozeného tuku), 1,9 g bílkovin, 1 g cukru, 6,3 g vlákniny. Energetická hodnota 100 g avokáda je v porovnání s ostatními hodně vysoká a činí 963 kJ.

Kaki – neboli churma pochází z Asie, ale roste třeba i na jižní Ukrajině. Vzhledem připomíná rajské jablíčko. Kaki plody obsahují víc jak 66 % vody a mnoho sacharidů, proto se nehodí do jídelníčku pacientů s cukrovkou. Obsahují též vitamin C. Energetická hodnota 100 g kaki je 293 kJ.

Mango – je plod mangovníku. Jeho název pochází z malayalamského slova (jeden z indických jazyků) manga, které si později portugalští obchodníci upravili na mango. Je výtečným zdrojem vitaminů A, C, betakarotenu, draslíku a vlákniny. 100 g manga obsahuje 1,7 g tuku, 0,6 g bílkovin, 12,8 g cukrů, 1,7 g vlákniny a energetická hodnota tohoto množství činí 234 kJ.

Přečteno:  12455×

Vyšlo:  25. 11. 2009

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018