Obesity News
Vysoká hladina cukru v krvi a cvičení

Vysoká hladina cukru v krvi a cvičení

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Pravidelné aktivní cvičení představuje pro náš organismus poměrně velkou zátěž. Především zpočátku, zvláště když nejsme na pravidelný intenzivní pohyb zvyklí, nebo i vlivem cizího prostředí, může docházet ke značným výkyvům cukru v krvi, s čímž jsou spojena určitá rizika.

Vždy před cvičením se proto snažte údaj o množství cukru v krvi zjistit. Se znalostí toho, zda je cukrovka dlouhodobě dobře nebo špatně kompenzována, zde nevystačíme. Pamatujte, že než nabudete patřičnou jistotu, většinou se neobejdete bez vlastních opakovaných pokusů a měření (selfmonitoring). V každém případě jakoukoliv náhlou změnu vždy konzultujte s lékařem. Uvedená tabulka by vám měla napomoci v základní orientaci.

!!! ALE !!!

Vysoká hladina cukru v krvi a cvičení

Pokud je glykemie 14–16 mmol/l:

  • Snědli jste nebo vypili nápoj obsahující sacharidy krátce před cvičením?
  • Můžete cvičit – zkontrolujte si cukr po cvičení.
  • Nemůže být přítomna infekce, která může cukrovku náhle a prudce zhoršit?
  • Pokud se cítíte hůře než obvykle, raději necvičte.
  • Pokud se cítíte dobře – můžete cvičit, změřte se po cvičení.
  • Jsou-li přítomny tzv. ketolátky v moči, necvičte.
  • O dalším vhodném postupu se poraďte se svým lékařem.

Pokud je glykemie nad 16 mmol/l:

  • Necvičte, je třeba zlepšit kompenzaci cukrovky jiným postupem.

Zvláště zpočátku a cvičíte-li v novém prostředí se může stát, že po cvičení budete mít hladinu cukru vyšší o několik mmol/l. Příčinou může být:

  • Vliv stresové reakce z neznámého prostředí a aktivity – vymizí během týdnů.
  • Výběr nevhodného druhu cvičení – příliš intenzivní a namáhavé cvičení.

Další postup:

Pečlivě zaznamenávejte hodnoty cukru a druh pohybové aktivity. Při příští návštěvě se pochlubte svému diabetologovi nebo edukační sestře a proberte s nimi výsledky svého snažení.

Desatero zásad cvičení s inzulinem

  1. Dodržujte pravidelnost pohybové aktivity a její intenzitu postupně zvyšujte.
  2. Snižte dávku inzulinu (v době zátěže působí nejvíc) v souladu s intenzitou a délkou pohybové aktivity, např. při střední zátěži cca o 10−30 %. Tyto kroky konzultujte se svým lékařem!
  3. Nesportujte před spaním nebo pozdě večer − zvyšuje se tak riziko noční hypoglykemie! Pokud už se vám to stane, snězte malou 2. večeři a v noci zkontrolujte hodnotu glykemie.
  4. Neaplikujte inzulin do místa bezprostředně fyzicky namáhaného kvůli zrychlení absorbce inzulinu do krve − vhodná je např. oblast břicha.
  5. Nesportujte v době max. účinku inzulinu – individuální podle druhu inzulinu, nejvhodnější je cvičit cca 1 hodinu po jídle. Konzultujte s lékařem!
  6. Předcházejte opakovaným hypoglykemiím – zvyšuje se tak riziko „otupení“ kontraregulačních mechanismů.
  7. Nejlepším pomocníkem při počáteční úpravě režimu během sportování je častější selfmonitoring – měření glykemie před a po pohybové aktivitě, resp. i několik hodin po pohybové aktivitě, kdy stále přetrvává zvýšené riziko hypoglykemie!
  8. Pokud redukujete hmotnost, zmenšete dávku aplikovaného inzulinu i podávaných léků na cukrovku při pohybové aktivitě a rovněž v menším množství doplňujte sacharidy před změnou. Vždy konzultujte s lékařem!
  9. Zamezte výkyvům glykemie prostřednictvím pravidelné diabetické stravy 5−6× denně s dostatkem vlákniny a rovnoměrným rozložením příjmu sacharidů do celého dne.
  10. Velmi důležitý je výběr správných bot, protože lidé s cukrovkou jsou náchylnější k poškození nohou, otlakům a následně k defektům, jakým je tzv. diabetická noha!

!!! MĚJTE NA PAMĚTI !!!

  • Vždy byste u sebe měli mít (zvláště pokud plánujete pohybovou aktivitu) rychlý zdroj sacharidů pro případ hypoglykemie, jako např. sladký nápoj, hroznový či řepný cukr, pečivo, ovoce nebo oplatku.
  • Vždy s sebou noste, např. v peněžence, průkaz diabetika s informacemi o inzulinové léčbě a pomoci při hypoglykemii.
  • Nikdy nesportujte sami, máte-li nově nasazený inzulin!

Přečteno:  11892×

Vyšlo:  25. 11. 2009

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Přidružená onemocnění, Kardiovaskulární

 
© Aleš Krupička 2007–2018