Obesity News
Konference Čas pro zdraví
Jarní boj s kilogramy

Jarní boj s kilogramy

MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.

Přibrali jste během zimy nějaký ten kilogram a teď hledáte odpověď na otázku, jak je to možné? A druhým dechem dodáváte: „Co s tím budu dělat?“ Pak vězte, že jednou z objektivních příčin hmotnostního vzrůstu může být i skutečnost, že dnes již v zimním období netrpíme žádným nedostatkem potravin a tedy ani hladem. A dále omezení (i úplné) pohybové aktivity, za což mohou dílem kratší dny a dílem nepřízeň počasí, ale i naše relativně nízká kreativita v hledání pohybových příležitostí. O tom, co lze s nabytými kilogramy udělat, více v následujícím textu.

Prvním krokem k zdravému životnímu stylu často bývá podrobná analýza našeho chování. Pak je zapotřebí přetavit zjištěné skutečnosti do praxe, což znamená, že si v první řadě stanovíme reálný cíl hubnutí. Jistě by bylo skvělé zredukovat 10-15 kg do léta, tedy v horizontu 3 až 4 měsíců. Je to ale opravdu nezbytné? Velké hmotnostní úbytky často následují po drastických dietních či jiných režimech, které ale rozhodně nevydržíme dlouho. A tak se ve většině případů dostavuje tolik známý jo-jo efekt neboli opětovný vzestup hmotnosti. A ocitnete-li se v této situaci například na podzim, tedy v období, kdy se organismus podvědomě připravuje (předzásobuje) na zimu, asi pravděpodobně ke svému údivu zjistíte, že máte daleko více kilogramů než touto dobou před rokem. Podle výzkumu agentury STEM/MARK ve spolupráci s VZP ČR a 3. interní klinikou 1. LF UK a VFN v Praze bylo zjištěno, že průměrný Čech zvyšuje svou hmotnost o 0,25 kg za rok. Zkuste si sami odpověď na otázku, zda by vám nebylo příjemnější příští rok začínat s hmotností o 4-5 kg nižší. Pokud ano, mohu vám doporučit následující: naplánujte si minimum změn, které budete v každém případě schopni dlouhodobě dodržovat – jenom tak budete v redukci hmotnosti úspěšní. A pamatujte, že je vám k dispozici celá řada odborníků.

Jaké doporučení je pro mě to pravé?

Nebudu se na tomto místě pouštět do porovnávání různých více či méně zaručených metod jak zhubnout. Musím ale konstatovat, ostatně jako každý rok, že neexistuje postup, který by vyhovoval všem. Buďte proto obezřetní před doporučeními, která nebudou respektovat např. vaše současné stravovací návyky, vývoj vaší hmotnosti v posledních měsících, úroveň pohybové aktivity apod. V těchto případech jde totiž spíše než o vás o prodej daného produktu, ať už je to cokoliv. Skutečně cenné a účinné rady vám může přinést jen takový přístup, který bude zohledňovat vaši osobnost.

Nic není napořád!

I když se vám zpočátku ve vašem hubnoucím úsilí daří, pamatujte, že úspěšní budete jenom po tu dobu, kdy na sobě budete pracovat. Tím neříkám nic jiného, než že jakmile se u vás dostaví uspokojení s dosaženým výsledkem a přestanete dodržovat stanovený režim, vrátí se vše rychle do "starých kolejí". Váš organismus začne pracovat podle svých naprogramovaných režimů a bude si opět schovávat energii ve formě tukových zásob. Mnoho zajímavých informací o této problematice naleznete např. na www.zijzdrave.cz, www.medispo.net či na www.obesity-news.cz.

A na konec malá rada

Jelikož někteří z vás jistě již v tento čas přemýšlí, kde budou trávit svou letní dovolenou, dovolím si zde upozornit na riziko zájezdů all inclusive neboli tzv. "sněz, co můžeš". Velmi často jde totiž po jejich absolvování hmotnost výrazně nahoru. Alespoň v porovnání s pobyty s polopenzí. Ovšem i při polopenzi je namístě jistá obezřetnost. Tento režim totiž často bývá přizpůsoben dvěma hlavním jídlům, která bývají neuvěřitelně velká a mezi nimiž dochází k hladovění. Nedopusťte proto, aby stravovací režim řídil vaši dovolenou a spíše přemýšlejte nad aktivitami, které budete provozovat. Hodně štěstí a sil do věčného boje s kilogramy přeje

Přečteno:  9205×

Vyšlo:  25. 3. 2009

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Článek je v kategoriích: Obezita, Hubnutí

 
© Aleš Krupička 2007–2018