Obesity News
Vánoce jinak

Vánoce jinak

PhDr. Karolína Hlavatá

Vánoční svátky se blíží a s nimi i starost, jak odolat všemu tomu jídlu, a sladkostem zvlášť, které k tomuto období neodmyslitelně patří. Je ale vůbec možné si pochutnat a zůstat štíhlý(á)? Určitě ano! Zkuste letošní vánoční svátky pojmout jinak a zapomenout protentokrát na čokoládové fi gurky z nekvalitní čokolády nebo na pečení 15 druhů máslového cukroví. Samozřejmě své oblíbené druhy cukroví upečte, ale alespoň část vyměňte za zdravější variantu. Ano, řeč je o ovoci…

Doby, kdy se stály fronty na banány, jsou pryč a na trhu je k sehnání mnoho exotických druhů ovoce. Vedle tradičního ovoce (jablka, již zmíněné banány, citrusy) se nechte okouzlit vůní a chutí dálek. Ananasy, papája, mango, liči, kaki kurma, granátové jablko nebo čerstvé fíky mohou v chuti směle konkurovat čokoládovému Mikuláši. A co se týká zdravotního přínosu, není o čem diskutovat. A pokud vám konzumace samotného ovoce nepřináší ten pravý požitek, přidejte do nákupního koše také kvalitní hořkou čokoládu s vysokým obsahem kakaa. Tu pak stačí jen rozehřát (ideální je k tomuto účelu nádoba na fondue), ovoce nakrájet na kousky a už si pochutnávat. Praví gurmáni k čokoládovému fondue servírují nasekané pistáciové ořechy nebo strouhaný kokos. Uvidíte, jak budou všichni nadšení a na cukroví si ani nevzpomenou.

Sušené ovoce je bohaté na vlákninu, řadu vitaminů a minerálních látek

Na vánoční tabuli by rovněž nemělo chybět sušené ovoce, které je sice poměrně kalorické (nejvyšší energetický obsah mají sušené banány), ale má vysoký obsah vlákniny (až 10 g ve 100 g) a je bohaté na řadu důležitých vitaminů a minerálních látek. Díky vláknině velmi dobře sytí a napomáhá upravit zažívání těm, kdo trpí zácpou. Určitým problémem u sušeného ovoce může být síření. Oxid siřičitý (E221 až E228) patří mezi konzervační látky, které zamezují hnědnutí ovoce a prodlužují jeho trvanlivost. Tato látka však může u některých osob vyvolávat přecitlivělost. Projevem bývají kožní příznaky (svědění, zarudnutí pokožky), zrudnutí a otok hrdla, astmatické projevy. Oxid siřičitý se užívá hlavně u sušených meruněk, papáji, banánů a světlých hrozinek. Koncentraci siřičitanů lze snížit důkladným propláchnutím v teplé vodě. Samozřej mě řešením je dávat přednost produktům v bio kvalitě nebo si sušené ovoce připravit doma. K mání jsou výkonné sušičky, ve kterých bez potíží usušíte nejen tradiční křížaly z jablek a hrušek, ale také meruňky nebo švestky.

Energetická hodnota vybraného sušeného ovoce

Druh potraviny (100 g)Energie (kJ)Tuky (g)Bílkoviny (g)Sacharidy (g)
Banány1 4491,83,988,3
Fíky1 0430,93,363,9
Hrozinky1 0320,52,366,8
Jablka1 0173,00,965,9
Kokos strouhaný2 53665,46,712,0
Meruňka1 0090,53,462,6
Švestka1 0050,42,263,9

Stručná charakteristika vybraného sušeného ovoce

  • Sušené meruňky – vyznačují se velmi vysokým obsahem vitaminu A a K. Jsou také významným zdrojem hořčíku a draslíku. Hořčík je nezbytný pro mnohé metabolické pochody, pro správnou činnost svalů a pro metabolismus kostí. Nedostatek hořčíku bývá poměrně častý zejména u těhotných žen a starších osob. Projevem nedostatku jsou svalové křeče, bolesti hlavy, nervozita, deprese a zvýšená srdeční frekvence.
  • Sušené fíky – pro vysoký obsah vlákniny jsou hlavní součástí přípravků proti zácpě. Vedle vlákniny jsou fíky zajímavé obsahem vápníku (162 mg/100 g).
  • Sušené liči – liči nebo také čínská švestka se přidává do směsí exotického ovoce. Liči je vynikajícím zdrojem vitaminu C (100 g sušeného liči pokryje denní potřebu vitaminu C z více než 340 %!).
  • Sušené broskve – mají velmi podobné složení jako sušené meruňky. Obsahují velké množství vitaminu A, niacinu (vitamin skupiny B), draslíku a fosforu.
  • Sušené švestky – v porovnání s ostatními druhy sušeného ovoce se vyznačují vysokým obsahem vitaminu K, jenž je nezbytný pro normální funkci srážecích faktorů.

Z uvedeného je patrné, že sušené ovoce je cenným zdrojem mnoha důležitých látek. Ale i v tomto případě platí – i zdravého pomálu. Zkuste si sami vyrobit tu nejlepší směs z oblíbených druhů ovoce, přidat můžete i různé druhy ořechů.

Přečteno:  8321×

Vyšlo:  11. 12. 2008

Diskuze: 0 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Strava, Tipy

 
© Aleš Krupička 2007–2018