Obesity News
Nad dotazy čtenářů

Nad dotazy čtenářů

Redakce

Milí čtenáři, v této rubrice otiskujeme diskusní příspěvky – vaše dotazy a odborné odpovědi členů našeho týmu – z internetové diskuse na stránkách www.medispo.net. S tímto nástrojem zaznamenáváme výborné výsledky, jelikož umíme rychle a efektivně pomoci nalézt řešení pro vás na míru. Neváhejte a zapojte se i vy.

Chtěla bych se podrobit bandáži žaludku, neboť jsem nešťastná ze svojí váhy. Mám 3 děti. Moje váha je nyní 120 kg, před 9 lety jsem měla 70 kg. Jsem neustále unavená, trápí mě bolesti zad a nohou. Jsem nyní pevně rozhodnutá podstoupit bandáž žaludku. Zajímalo by mě, zda je bandáž hrazena pojišťovnou a jaká vyšetření před ní jsou potřebná.

Bandáž žaludku, stejně jako ostatní bariatrické výkony, je plně hrazena pojišťovnou. Před výkonem je třeba řada vyšetření, jako např. gastroskopie, polykací akt, ultrazvuk břicha, psychologické vyšetření, vyšetření krve aj. Dále je velmi vhodné, abyste i po výkonu byla sledována obezitologem, aby efekt bandáže byl co největší.

Mám problémy s nadváhou. Již druhým rokem beru euthyrox pro sníženou funkci štítné žlázy. Nemohu zhubnout, i když mám dostatek pohybu – 2× týdně navštěvuji posilovnu, dodržuji zdravou životosprávu. Bohužel váha jde pořád nahoru. Moje praktická lékařka to nepokládá vůbec za problém a nechce mi s redukcí hmotnosti pomoci (léky nebo např. rozborem mých jídelních zvyklostí). Cítím se kvůli nadváze špatně. Co mám dělat?

Pokud bydlíte v dojezdové vzdálenosti do Prahy, přijeďte za naší dietní sestřičkou Bc. Lucií Horníkovou, ta s vámi jistě jídelní zvyklosti probere a podívá se, zda neděláte nevědomky nějaké chyby. Kdyby to nepomohlo, tak je jistě namístě navštívit obezitologa, aby bylo možno vyloučit jiné příčiny obezity či nadváhy. Co se týká cvičení v posilovně: je určitě dobře, že pravidelně cvičíte, posilováním se vám ale tuková hmota mění ve svalovou, což je určitě žádoucí, avšak váhově se to projevit nemusí. V těchto případech je lepší si měřit objemy (pas, boky atd.) než se vážit.

Jak lze dosáhnout zrychlení metabolismu?

To je těžká otázka. Z léků to umí sibutramin, jinak je vhodná pravidelná pohybová aktivita (např. plavání, jízda na kole, aqua aerobik – prostě vše, při čem se zpotíte a zrychlí se vám srdeční frekvence). Ta vám v procesu hubnutí někdy pomůže více než léky.

Mám BMI 35 kg/m2, užívám trental, anopyrin, sortis a nyní i cipralex. V poslední době jsem přibrala 12 kg. Snažím se opakovaně hubnout, pracuji ale na směny a v noci bez jídla bohužel nevydržím. Denně nachodím cca 10 km. Poraďte mi prosím, jak zhubnout.

Vzhledem k vašim nemocem by bylo určitě užitečné, abyste navštívila obezitologa, který by s vámi podrobně probral vaše stravovací zvyklosti. Pozor, sibutramin není vzhledem k léčbě cipralexem vhodný. Možná by vám mohl pomoci bariatrický výkon.

Během posledního roku jsem přibrala 6 kg při stále stejné stravě. Nyní beru druhý týden sibutramin. Třetí den mám bolesti v zádech, zvýšenou teplotu, trpím velkou únavou, objevily se mi otoky pod očima. Může se jednat o onemocnění ledvin v důsledku užívání sibutraminu?

To, co udáváte, velmi pravděpodobně po sibutraminu není, resp. ještě jsem se s tím nesetkala. Na onemocnění ledvin či močových cest by to podle toho, co uvádíte, mohlo vypadat, ale spíš je to shoda náhod. Vhodné je vyšetření ranní moče. Podle vašich příznaků se více přikláním k tomu, že máte zánět močového měchýře.

S hubnutím jsem začala pomocí přípravku lindaxa 10. Jím pětkrát denně, snažím se jíst málo a zařadit hodně ovoce a zeleniny, každý den jezdím 40 minut na eliptickém trenažéru, za týden užívání přípravku jsem shodila 1,2 kg. Kolik bych mohla celkově shodit za tři měsíce užívání lindaxy, pokud budu pokračovat v tomto tempu? A nebyla by pro mě vhodná například silnější lindaxa 15?

Ideálním hubnutím rozumíme 2–5 kg/měsíc. Kolik budete hubnout vy, lze těžko říci, ale obecně platí, že tempo hubnutí se postupně zpomaluje. Pokud takto hubnete, zatím nic neměňte (jídlo a fyzickou aktivitu). Šetřete si to na dobu, až se hubnutí zpomalí nebo dokonce zastaví. Ze stejného důvodu bych si nechala v „záloze“ tu silnější lindaxu.

Mohou být příčinou mé nadváhy léky, které jsem před 6 lety začala brát (vasocardin, trental, berlipril)? Do té doby má váha byla 63 kg. Mohla bych například cvičit pilates nebo běhat? Jsem velmi brzo zadýchaná a opocená.

Některé léky skutečně mohou zvyšovat hmotnost. Nicméně u těch, které uvádíte, se to běžně nestává. Většinou to dělají antidepresiva či antiepileptika.

Přečteno:  7947×

Vyšlo:  15. 10. 2008

Diskuze: 1 příspěvků (vstoupit do diskuze)

Poslat článek: e-mailem

Hodnocení:  12345

Článek je v kategoriích: Životní styl, Poradny

 
© Aleš Krupička 2007–2018